Интервю

Директорът на ПГ „Тодор Пеев“ Десислава Найденова: Сърцето и душата ми са в това училище

Искам учениците да бъдат активни, мислещи и да четат

Разговаряме с директора на ПГ „Тодор Пеев“ в Етрополе Десислава Найденова.

 

Тя е завършила Педагогическия институт „Дичо Петров“ в град Смолян и специалността „Българска филология” в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”.  Започва професионалната си кариера като учител в училището в село Брусен, след което е директор на училището в село Малки Искър и главен специалист „Образование, култура и вероизповедание” в Община Етрополе. От 2010 г., след спечелен конкурс, е назначена за директор на ПГ „Тодор Пеев“.-

– Госпожо Найденова, скоро празнувахте юбилей – 50 години. Колко от тези години отдадохте на образованието и с какво Ви привлече учителската професия?Накарахте ме да се усмихна. И, разбира се, да се замисля колко бързо станах на тези 50 години. Винаги съм възприемала тази възраст за много важна и значима. Започнах работа в училище на 22 години, в края на 20 век, през не толкова далечната 1995 години. Целият ми трудов стаж е в сферата на образованието. Средното си образование завърших в СУ „Христо Ясенов“, гр. Етрополе. Имах прекрасни, незабравими учители. Една от тях беше учителката ми по български език и литература в гимназиален етап. Тя беше човекът, който ми помогна да взема своето решение и да пожелая да бъда учител. Тя беше моето вдъхновение. 

– Живеем във време на динамични промени. Пред какво предизвикателства е изправено образованието?

Динамичните промени са във всяка една област на нашия живот. Образованието, за добро или за лошо, е изправено пред много предизвикателства. Училището и учителите също. Наскоро слушах интервю с ученичката, която тази година има 100 точки,  оценка – отличен, на Държавния зрелостен изпит по български език и литература. Тя направи оценка на българското образование през призмата на своите 19 години опит. За съжаление, оценката не беше добра. В интервюто сподели, че отличните си резултати дължи на петгодишното си обучение при  „частен учител“. Това е тъжно, но за съжаление е самата истина.

Не съм от хората, които искат учителите да бъдат издигнати на пиедестал. Достатъчно съм критична както към себе си, така и към колегите си. Жестоката истина е, че учителят е изправен пред много трудности. Той е огледалото на нашето общество. Уважението към учителя и училището, като институция, намалява.

– Кои са най-важните качества, според вас, които трябва да притежава съвременният учител, за да е успешен в работата с децата?

– Този въпрос ми е любим. Изречението: „Да си учител е призвание“ се превърна в натрапчиво клише, но то е много вярно и описателно. В училище няма място за хора, които не работят със съзнанието, че в ръцете им е бъдещето. В тези трудни времена, учителят трябва да бъде много повече от добър преподавател. Той трябва да обича децата, да ги подкрепя, възпитава… Трябва да ги води и вдъхновява.

Да се грижи и пази техния живот и здраве. Съвременният учител трябва да бъде и адаптивен към промените, предизвикателствата и трудностите. А те, повярвайте ми, са много и ежедневно.

 – От 13 години сте директор на ПГ „Тодор Пеев“. Трудно ли е да бъдеш директор и как успявате да мотивирате своя екип да бъде успешен?

Над 26 години работа в образованието. Повече от половината от тях са в Професионална гимназия „Тодор Пеев“. Помня първия ден – как бях посрещната, какви бяха страховете, емоциите и преживяванията ми. Помня всичко. Имала съм трудни моменти и ситуации, които са ме обезсърчавали. Трудно е…

Уважавам колегите си. Знам, че голяма част от тях ме възприемат като ръководителя, на когото вярват. Сърцето и душата ми са в това училище. Старая се да съм двигателят на този колектив. Старая се да съм пример. Радвам се, когато виждам екипна работа и добронамереност. Не харесвам интригите, лъжите и нечистите отношения, и колегите ми го знаят.

Няма да крия, че имах и много труден период в училището. Толкова труден, че бях взела решение да се оттегля. Преодолях себе си. Надскочих обидата и се убедих, че трябва да продължа.

Много е трудно да бъдеш директор на училище. Още по-трудно е да бъдеш директор на професионална гимназия.

 – Какви качества цените у хората, с които работите?

Имала съм възможност да контактувам с много и интересни хора от всички сфери на живота – артисти, певци, поети, спортисти. Всеки един от тях е оставил дълбока следа в сърцето ми. От всеки един съм „взела“ много. Ценя скромните хора, които имат много знания, умения и способности. Имам слабост към полезно добрите хора, които помагат и само с присъствие. Благородството в отношенията и поведението на хората винаги ме е удивлявало.

Смело мога да кажа, че в Етрополе живеят и работят много стойностни хора. Гордея се с постиженията им.

– През годините на Вашето управление материалната база в гимназията се преобрази. Как успяхте да постигнете това и какво още е необходимо да се промени?

Така е и е видимо за всички. Мога да разкажа по дни, месеци и години за всичко, което е направено през изминалите години. Мисля, че не е необходимо да се разказва подробно. Миналата година се направи ремонт с цел енергийна ефективност на училищната сграда – покрив и фасада. Ремонтът беше с дарения от дружествата от Група ГЕОТЕХМИН, в лицето на проф. Цоло Вутов. Благодарността, както на мен, така и на целия  колектив, е голяма. Ремонтът беше крайно необходим.

Образованият човек е свободен

  • През 2019 година беше направен ремонт  на ученическото общежитие по проект за енергийна ефективност – разработен, спечелен и реализиран от Община Етрополе. И този ремонт беше крайно належащ. Няма да спестя благодарностите си към ръководството на община Етрополе в лицето на кмета, господин Димитър Димитров. Всички останали ремонти, обновяване на материално – техническата база, училищен двор и прилежащи територии бяха направени, както с работа по различни проекти и програми, така и от бюджета на училището.
  • Всички работилници са ремонтирани и оборудвани. Закупен е нов учебен автомобил по кормилна практика. Кабинетите са оборудвани с необходимата техника и учебни материали. Няма да съм скромна и ще кажа – свършена е много работа. Разбира се, има още много да се желае. Спортното игрище има нужда от преасфалтиране. Училищната сграда има нужда от изграждане на отоплителна система. През годините, като директор на училището, съм се водила от желанието да се работи и да се стига до целите разумно, стъпка по стъпка, и с разбиране към нуждите на всички.

– От три години работите по дуалната система на обучение. Защо е важно професионалното обучение и какво трябва да се промени за да бъде по-ефективно?

Преди три години поставихме началото на дуалната система на обучение, в отлично партньорство с ръководствата на дружества от рупа ГЕОТЕХМИН и предимно с „Елаците-Мед“ АД.

Подадената ръка и желанието да работим заедно са мотивиращи, защото основната цел на професионалното образование е да подготвя ученици по отделни специалности, които да се адаптират бързо в реалната работна среда.  Това е правилният път. И ако се извърви в правилната посока, резултатите ще бъдат добри за всички страни.

Какво още искате да постигнете занапред, какви цели сте си поставили  и какво си пожелавате?

Искам разумно, премерено и справедливо. Грандоманските и непостижимите цели не са в плановете ми. Реалист съм и съм здраво стъпила на земята.

В едно училище най-важни са учениците, а основната задача на училището е да обучава и образова. Възпитанието е задача на семейството. Учителят може и да мотивира, и да вдъхновява.  Искам  в училището ни да влизат ученици, които да имат ниво на знания, умения и грамотност. Искам да има „почва“ върху която да се работи и да има резултати. Искам учениците да бъдат активни и мислещи. Искам ученици, които да четат. Образованият човек е свободен. Образованият човек може и да протестира, може и да се защитава, може и да води след себе си!

Тя дава идеята за името  на гимназията „Тодор Пеев“

Когато през 2010 г. Десислава Найденова поема управлението на тогавашната ПГ-Етрополе, тя прави всичко възможно училището да не съществува без име.  Смята, че ПГ „Тодор Пеев” би могло да се приеме добре от местната общественост, заради приемственост в името на едно от слетите две училища и защото Тодор Пеев е „велик етрополец, просветител”. В началото на новата учебна година тя поставя въпроса пред Педагогическия съвет, след което решението е внесено в Общинския съвет.

След дълъг административен процес положителни становища дават Министерството на образованието и науката, Регионалното управление на образованието – София област и Монетният двор. Така през 2014 г. Професионалната гимназия започва да носи името на сподвижника на Ботев и Левски, дееца на българското националноосвободително движение, учителя, журналиста, публициста Тодор Пеев.

Автор: ТОДОР АКМАНОВ

Още по темата:

Дуално обучение в ПГ „Тодор Пеев“

Таня Тодорова, старши учител по математика в ПГ „Тодор Пеев“

Кой е Тодор Пеев

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button