На хората

Най-голямото предизвикателство – да направя математиката интересна и достъпна

Людмила Иванова - „Учител на годината“ 2024 пред "Етрополе за хората"

Да бъдеш учител не е професия, при която можете да работите просто като чиновник – трябва да давате частица от себе си всеки път, когато влезете в класната стая, и в замяна получавате толкова много обратно.

Такъв учител е Людмила Иванова от СУ „Христо Ясенов“, която получи специалната награда „Учител на годината“ – 2024 г.  и най-високата на МОН „Неофит Рилски“ в XXVII национален конкурс на СБУ. Родена в Ботевград и завършила висше образование в Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ със специалност „Физика и математика“, от 30 години тя следва призванието си като учител по математика. Десет от тях посвещава на  училището в с. Ямна, след което продължава професионалната си реализация в СУ „Христо Ясенов“, където работи и до днес. По случай 24 май през 2021 г. получава награда за високи резултати в образователния процес от кмета на община Етрополе, а през 2023 г. –  грамота и плакет от началника на РУО – София област за постижения в ДЗИ и участие като оценител в Софийска област. Носител е на грамота за дългогодишна, цялостна професионална трудова дейност в системата на предучилищното и училищното образование. Извън официалното признание от институции, за Людмила Иванова обичта и признателността за положените усилия от страна на ученици и техните родители са най-голямата ѝ награда.

– Защо решихте да станете учител по математика?

– Реших да стане учител по математика, още когато бях ученичка и никога не съм искала друго. Обичам да работя с децата, вярвам в силата на числата да развиват логическото мислене и решаването на проблеми. Това са умения, които са важни не само в училище, но и през целия живот.

– Обучавате млади хора от 21 век, за които технологиите са всекидневие. Кое е най-голямото предизвикателство, пред което се изправяте като учител?

– Да направя математиката интересна и достъпна за всички ученици, особено в ера, когато технологиите често отвличат вниманието им. Намирането на баланс между традиционните методи и интегрирането на новите технологии в обучението е ключово за поддържане на ангажираността им.

– Какво според вас прави един урок ефективен?

– Ако всички ученици са ангажирани и могат активно да участват в учебния процес, урокът е ефективен. Важно е също така да има баланс между теорията и практиката, както и да се предоставят разнообразни методи и материали, които да отговарят на различните стилове на учене на учениците.

– Как стимулирате учениците си да бъдат ангажирани и мотивирани?

– Използвам различни интерактивни методи и игри, които помагат на учениците да виждат практическото приложение на математиката. Освен това, поощрявам тяхното участие чрез проекти, които ги карат да изследват и прилагат математическите принципи в реални ситуации.

Сред най-ефективните методи в обучението е използването на визуални и интерактивни ресурси, които помагат за по-доброто разбиране на сложни концепции. Също така, груповата работа и дискусиите помагат на учениците да се учат един от друг и да развиват критично мислене.

– Как помагате на ученици, които имат проблеми с математиката? Какъв съвет бихте дали на родителите им?

– За учениците, които изпитват трудности, предлагам допълнителни упражнения и индивидуални консултации. На техните родители бих препоръчала да подкрепят усилията на децата си чрез насърчаване и търпение и да се свързват с учителите за съвети и насоки.

– Кои са някои от любимите ви съвети или начини за подпомагане на учениците да научат математика?

– Изисквам от учениците да практикуват редовно, тъй като упоритата работа е ключът към успеха в математиката. Също така ги насърчавам да не се страхуват от грешки, защото чрез тях научаваме най-много. Използвам техники като „разгъване на проблема“, което помага на учениците да разбият сложни задачи на по-малки и по-управляеми части.

– Кои са някои от най-големите митове за математиката, които сте чували?

– Един от най-разпространените митове е, че математиката е само за „умни хора“ и че талантът в математиката е вроден. Вярвам, че всеки може да научи математика с подходящия подход и достатъчно практика.

– Как оставате в крак с новостите в света на математиката?

– Редовно чета специализирани списания и онлайн публикации. Участвам в образователни семинари и конференции, както и в онлайн форуми и професионални групи, където споделяме знания и идеи с колеги от цял свят. Ежегодно съм член в комисиите за проверка и оценка на работи от олимпиади, състезания, външно оценяване. Това ми помага не само да поддържам актуални знания и да внедрявам иновативни методи в преподаването, но и да проверявам себе си чрез опита на други колеги.

– Вашето пожелание към учениците?

– Следвайте думите от древното послание: „Бъдете дръзки като бурята, бодри и усмихнати като пролетта, с горещо и добро сърце като лятото, с пъстри и разнообразни интереси като багрите на есента“.

Текст: ГАЛЯ БОНЧЕВА

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button