Ноу-хау

Може ли в Етрополе да има повече велосипеди?

Да караш с вятъра в Любляна

Неотдавна в социалната мрежа на „Забелязано в Етрополе“ се появи въпрос: „Кога ще има велосипедна алея до село Лъга?“.

Този въпрос може да се отнесе и към потенциална велоалея до Рибарица или местността „Хаджирашовата чешма“. Възможността да се превърнем в средище с добре развита велосипедна мрежа ще превърне Етрополе в град, който реално допринася за намаляване на въглеродните емисии и същевременно прави сериозна крачка към по-здравословен начин на живот. Не само – това ще развие туризма, тъй като велотуровете са привлекателни за мнозина.

Как велосипедът превърна Любляна в един от най-приятните за живеене градове в Европа?

Преди повече от десетилетие град Любляна решава да даде приоритет на пешеходците и велосипедистите пред моторизирания трафик, спечелвайки множество награди и кандидатурата за домакин на Velo-city 2022 като признание за своите политики за устойчиво градско развитие. С намаление до 70% на въглеродните емисии и дял на велосипедния транспорт от 16%, градът има много успехи.

Любляна е една от най-малките по население (280 000 души), но една от най-напредничавите столици в Европа, когато става въпрос за създаване на удобни за живеене пространства за хората. В днешната пешеходна зона от 17 хектара е разрешено карането на велосипеди и е ограничено моторното движение. Автомобилите изглежда са се превърнали в остатък от миналото.

Любляна за първи път си представи идеята за градски център без автомобили през 2007 г. с „Визия за Любляна 2025“. Ангажиментът на града към повече и по-добро колоездене подобри въздуха и качеството на живот на местните жители. Въглеродните емисии спаднаха със 70%, а нивата на шум – с шест децибела в пешеходните зони. Мерките бяха посрещнати с високо одобрение на обществеността – 95% от жителите смятат промените за положителни. Сега Любляна разполага с велосипедна мрежа от повече от 300 км, която продължава да расте всяка година.

Освен това местните власти дадоха възможност за колоездене в обратна посока по 123 еднопосочни улици и създадоха 21 споделени алеи за моторизирано движение и велосипедисти. През 2021 и 2022 г. словенската столица инсталира 286 стойки за велосипеди, за да осигури безопасни съоръжения за паркиране на около 600 велосипеда, добавяйки към вече наличните 10 000 места за паркиране на велосипеди.

Тази година градът планира изграждането на подземен гараж за велосипеди.

Градската система за споделяне на велосипеди BicikeLJ беше въведена през 2011 г. с 300 велосипеда, разпределени на 30 станции. Оттогава BicikeLJ се превърна в една от най-успешните програми за споделяне на велосипеди в Европа. Сега, с 830 велосипеда в 83 станции и 17% от жителите на Любляна, които имат годишен абонамент, програмата е символ на новата велосипедна вълна, заляла града. В края на април 2022 г. велосипедите Bicikelj са били наети повече от 9,1 млн. пъти от пускането им на пазара през май 2011 г.

Снимка: Pixabay

Остава въпросът:

Как етрополци биха посрещнали идеята за повече велосипеди в нашия град и по-малко изгорели газове от моторните превозни средства?

Можем ли да предлагаме на гостите на града велосипеди под наем и определени велосипедни турове с опознавателна цел под надслов „Опознай Етрополе и околностите му с велосипед“? А защо не и да проведем велофестивал в нашия град!

Текст: Галя Бончева /по материали на Европейската велосипедна федерация

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button