Бизнесът

Двама ученици от ПГ „Тодор Пеев“ разказват за практиката си в Рудник „Елаците“

Венцислав Павлов и Радослав Петков мечтаят да работят тук и да следват в МГУ „Св. Иван Рилски“

Дуалната форма на обучение дава възможност на учениците да се докоснат до избраната професия в реална работна среда и да придобият професионални умения по време на образованието си. Този модел помага и на бизнеса да осигури своите нужди от добре подготвени и квалифицирани кадри след завършването им. Група ГЕОТЕХМИН подкрепя дуалната форма на образование в две професионални гимназии – в Златица и в Етрополе. От 2020 г. Групата подпомага дуалния образователен модел в ПГ „Тодор Пеев“ – гр. Етрополе, по специалностите „Пътностроителна техника“ и „Електрически инсталации“.

За да разберем как се чувстват младежите по време на практическото си обучение в една от водещите минни компании в страната се срещаме с двама от учениците, избрали да учат в паралелка по дуално обучение в ПГ „Тодор Пеев“. Те са 11. клас и от есента на 2023 г. в два дни от седмицата посещават Рудодобивния комплекс на Елаците-Мед, където под ръководството на наставници трупат ценен практически опит.

Венцислав Павлов е на 18 години от гр. Етрополе. В 7. клас майка му настоява той да продължи образованието си в гимназията по компютърни технологии и системи в гр. Правец. Идеята да прекарва цял ден на компютър не му харесва и той сам решава да запише специалност „Пътностроителна техника“ в родния си град в ПГ „Тодор Пеев“. „Много съм доволен, че избрах дуалната форма на обучение. До 10. клас е имало моменти, в които съм се чудил дали постъпих правилно, но щом започнах практика на Елаците-Мед, разбрах, че това е най-доброто ми решение – казва Венцислав.  И допълва: – Опитът в рудника много ни помага. Съвсем различно е да се докоснеш до действителността. Много по-лесно е и за учебния ни процес. Ще дам един пример – в училище учим как се работи на грейдер, но ни липсва практиката. Още по време на първото ни посещение на Рудодобивен комплекс разбрахме всичко за грейдерите“.

Когато идва за първи път в Елаците-Мед, Венцислав е леко стресиран от мащабите. Вече не изпитва страх, не е свикнал още само с челния товарач, който си остава внушителен за момчето.  „Много бих искал да започна работа в Елаците-Мед и да следвам висше образование. Условията за работа са много добри и смятам, че ръководството разбира и подкрепя всички млади хора. Те ще ми подадат ръка, за да се справя със следване и работа“, споделя мечтите си Венцислав и добавя: „Бих искал да посъветвам всички ученици, на които им предстои да изберат своя път в образованието, да предпочетат дуалната форма на обучение, защото учителите в ПГ „Тодор Пеев“ са страхотни. Нашите ментори – също, държат се с нас като с техни връстници, обясняват ни всичко и много ни помагат. Когато станат 11. клас и дойдат на практика в рудника, учениците няма да съжаляват за своя избор“.

Радослав Петков е на 18 г., също от гр. Етрополе. „Дуалната форма на обучение ме привлече с това, че е по-различна от нормалните паралелки и след като ни казаха, че ще имаме практика в Елаците-Мед, ми стана супер интересно. Дотогава само бях чувал за рудника. Много се радвам, че направих този избор, защото съм очарован от високите технологии, внедрени в производството. Тук имах възможността да видя съвременни и големи машини, които ги няма на други места. Тази практика много ни помага, виждаме работния процес отблизо и това ще ни е от голяма полза за матурите. Наставниците ни много ни помагат и се грижат за нас“, разказва Радослав. Той също мечтае да продължи образованието си и да следва в МГУ „Св. Иван Рилски“, защото иска кариерата му да се развива именно в Рудодобивен комплекс „Елаците“.

Двете момчета са възхитени от топлото отношение на наставниците им и приемствеността. Практиката им помага много в образователния процес и за успешното полагане на изпитите. Това потвърждава и учителката им Нина Генчева, която води практиката на учениците в Рудник „Елаците“. „Когато ги доведем в Елаците-Мед и се запознаят с реалността, те остават впечатлени. Теорията от учебниците се вижда на практика и толкова им харесва, че започват да се стараят повече в учебния процес. Значително се повишават знанията им, което се отразява и на оценките им. Учениците придобиват реална представа какво представляват машините и коя какво точно прави, което им помага да съсредоточат усилията си в тази посока“, споделя още учителката. Тя допълва още, че програмата трябва да продължи и да се развива, защото интересът на учениците към дуалната форма на обучение става все по-голям с всяка изминала година.

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button