UncategorizedОбщинатаТоп новина

Зам.-кметът г-н Ивайло Георгиев: Работим устойчиво за промяната, която обещахме

За трудното начало, завареното финансово състояние на Община Етрополе и предприетите реформи

Как се стабилизират финансите на Община Етрополе и какви са новите услуги и проекти в инфраструктурата, които ще подобряват живота на гражданите

 

Г-н Ивайло Георгиев е икономист-финансист. Той е магистър със специалности „Икономика на транспорта“ от УНСС и „Финанси“ от Стопанската академия „Димитър А. Ценов“- Свищов. Преди сегашната си длъжност е бил е ръководител на отдел „Планиране“ към Финансова дирекция при „Елаците-Мед“ АД. Като заместник-кмет на Община Етрополе ръководи направленията: Финанси и счетоводство, Човешки ресурси, Европейски фондове, проекти и програми, Териториално и селищно устройство и кадастър, Звено „Общински гори“, Звено „Благоустройство и комунално стопанство-Етрополе“ (БКС) и Звено „Спортни имоти“.

 – Г-н Георгиев, близо година и половина сте част от управлението на Община Етрополе. Какви бяха първите Ви впечатления след встъпването Ви в длъжност?

– Едно от първите неща, които ми направиха впечатление, беше изоставането на общинската администрация в дигитализацията спрямо други общини. Например, служителите нямаха служебни електронни пощи и използваха лични за служебни цели – грубо нарушение на вътрешните правила. Затова едно от първите ни действия беше да осигурим на всеки служител служебна електронна поща.

Освен това компютърната техника беше остаряла – някои устройства работеха с операционна система, „по-стара“ от някои от служителите. Цялата документация се обработваше на хартиен носител, което не само беше неефективно, но и водеше до по-високи оперативни разходи.

Най-силно впечатление ми направи критичното финансово състояние на Община Етрополе. Още в първите седмици срещнахме сериозни затруднения при разплащането дори на най-необходимите разходи, а изплащането на заплатите за декември беше под въпрос. Това беше резултат от небрежното управление на средствата в последните месеци от предходното ръководство. Заварихме общината практически без налични средства, със задължения към доставчици в размер на над 550 хиляди лева и заем от фонд ФЛАГ в размер на 3,357 милиона лева. Обикновено тези средства се използват за съфинансиране на различни проекти, но в случая бяха използвани за пълно финансиране, което ограничава общината да използва този финансов ресурс и по други такива проекти. Допълнително, общината не разполагаше с никаква проектна готовност за предстоящите програми за финансиране. Голяма част от нормативната база – наредби, заповеди и други вътрешни документи – не бяха актуализирани от години. Получихме няколко предписания от Министерството на електронното управление, които изискваха спешни корекции.

Общото ми впечатление беше, че предстои огромен обем административна работа, която е била дълго време занемарена.

Какви бяха първите неща, с които се заехте като заместник-кмет?

Първата и най-значима задача, пред която се изправихме, беше стабилизирането на финансовото състояние на общината. Разбира се, това не може да се постигне с магическа пръчка – процесът е дълъг и сложен, особено в такава организация. Затова беше необходимо да изготвим ясен и ефективен план за справяне с проблема.

Една от ключовите мерки, които въведохме, беше изискването за събиране на повече оферти преди възлагането на даден проект, услуга или закупуването на материали. По този начин осигуряваме най-доброто съотношение между цена и качество. Допълнително въведохме вътрешни правила и документи като заявки за закупуване, които позволяват по-добър контрол и проследяемост на разходите. Тези стъпки наложиха финансова дисциплина – важна предпоставка за бъдещата финансова стабилност. За съжаление, някои членове на Общинския съвет така и не разбраха разликата между двете.

Друг приоритет беше подобряването на връзките с местния бизнес, като бяха проведени редица срещи от г-н Александров. В резултат представителите на бизнеса започнаха да проявяват все по-голяма съпричастност към различни инициативи и проекти на общината. Ярък пример за добрата комуникация е фактът, че най-големият работодател в региона плати данъците си още през януари 2024 г., което позволи на общината да разполага с тези средства в самото начало на календарната година. Освен това, по инициатива на кмета, се проведе и първия по рода си бизнес форум.

От оперативна гледна точка беше необходимо да се запозная с работата на всички отдели в моя ресор, както и да се заема с решаването на текущи и дългосрочни проблеми. Необходими бяха сериозни структурни промени, които също оказваха влияние върху работния процес. За съжаление, някои служители не само че не съдействаха, но дори умишлено възпрепятстваха работата.

Друг важен аспект беше прегледът на всички проекти в процес на реализация, анализът на възникналите проблеми и търсенето на ефективни решения за тяхното изпълнение.

 – Какво наложи увеличение на данъците и таксите? С колко всъщност е увеличението и каква е събираемостта?

– Увеличението на данъците и таксите беше наложено от няколко основни фактора. Първо, финансовото състояние на общината беше критично – заварихме значителни задължения към доставчици, както и сериозен заем от фонд ФЛАГ. Липсата на достатъчно собствени приходи ограничаваше възможностите за покриване на текущите разходи и реализирането на ключови проекти.

Второ, увеличението беше необходимо, за да се гарантира нормалното функциониране на общинските услуги. Разходите за поддръжка на инфраструктурата, социалните дейности и публичните услуги постоянно нарастват, а предишните нива на данъците и таксите не отговаряха на реалните финансови нужди на общината.

Трето, в годините назад не бяха правени корекции на някои местни налози, което създаде дисбаланс между приходите и разходите. Въведените промени целят финансовата стабилност на общината и осигуряването на по-добро качество на предоставяните услуги.

Въпреки че увеличението не е популярна мярка, то беше необходимо, за да гарантираме устойчивото развитие на общината и да създадем по-добри условия за гражданите.

Нашите съграждани трябва да знаят, че увеличението на Данък МПС беше въведено в цялата страна. Средното увеличение е около 30%, като основните фактори, които го определят, са видът на автомобила, годината на производство и мощността му. Лично мога да кажа, че данъкът за моя автомобил се е увеличил с 32%. Община Етрополе е една от малкото общини, които не направиха никаква промяна в Данък „Недвижими имоти“. Таксите за административните услуги бяха актуализирани след обстоен сравнителен анализ с тарифите в други общини. Установихме също, че немалко услуги изобщо не бяха включени в наредбите, което наложи допълването им. Таксата за битови отпадъци беше увеличена минимално, въпреки че услугата се подобри значително, след като общината пое извършването ѝ чрез създаването на ОП „БКС“.

 – Какви проекти реализирахте до момента и срещнахте ли затруднения при изпълнението им? Кои проекти са в процес на изпълнение?

– Още в първите месеци трябваше да реализираме изпълнението на 14-те улици и реконструкцията на междублоковото пространство на кв. 20, които бяха финансирани от въпросния заем, изтеглен от предходното ръководство и фирмите за изпълнението на тези проекти вече бяха избрани. Проблемите не бяха малко при реализацията им, но по-големият проблем беше, че имаше много пропуски в проектите. В проекта за междублоковото пространство липсваха отводнителни съоръжения и улично осветление, а жалбите от живущите по време на проекта не бяха никак малко. В крайна сметка, след доста забавяне, проектите бяха реализирани, като направихме всичко възможно да се съобразим с нуждите на живущите.

Друг проект, който се реализира, е разширението на гробищния парк. Въпреки, че и там срещнахме доста затруднения със строителната фирма, все пак успяхме да докараме проекта до край. Мога да кажа, че инвеститорският контрол от страна на общината беше на ниво и каквото трябваше да се коригира по време на строителството беше изпълнено. Въпреки това има довършителни работи, които ще се направят в най-скоро време.

Реализирахме и двете нови спортни площадки в СУ „Христо Ясенов“. Проект, с който също имахме доста премеждия, но въпреки всичко успяхме да завършим. Това беше проект, за който не беше избран изпълнител и надзорна фирма преди встъпването ни в длъжност. Тук искам да отворя една скоба за всички съграждани – именно надзорната фирма упражнява строителен контрол над фирмите изпълнители. При реализацията на тези проекти се видя, че има как надзорните фирми да бъдат по-взискателни към изпълнителите. Строежът беше съборен, тъй като се установи, че не се спазва проекта.

След този случай фирмата строго следеше изпълнението на проекта, без да се отклонява от него. В крайна сметка преди приемане на обекта установихме пропуски, за което фирмата изпълнител беше санкционирана, тъй като трябваше да се направят допълнителни отвори за отводняване. В допълнение искам да кажа на един „загрижен“ наш съгражданин, че тези отвори бяха направени. Напълно нормално е при дъжд този вид настилка да задържа вода и нормалното оттичане и дрениране на водата е около 48 часа. Считам, че всичко е рамките на допустимото и няма значителни пропуски.     </p>

Община Етрополе активно реализира редица проекти, насочени към подобряване на инфраструктурата, енергийната ефективност и условията за живот в града. Ето някои от ключовите проекти, по които вече има избрани изпълнители или предстои избор:

  • Енергийно обновяване на сградата на Народно читалище „Тодор Пеев – 1871“. Проектирането е в ход, като до два месеца ще започнат дейностите по реализацията.
  • Преустройство и пристрояване на Дом за стари хора – гр. Етрополе. Проектът цели привеждане на дома в съответствие с изискванията за предоставяне на резидентна грижа за възрастни хора. Изпълнителят е избран, строителните дейности ще започнат до месец.
  • Енергийно ефективна модернизация на уличното осветление. Общината е в процес на избор на изпълнител и още през тази година Етрополе ще разполага с модерно и енергийно ефективно осветление. Настоящата система е силно амортизирана, а намирането на резервни части и консумативи става все по-трудно, затова проектът е приоритетен и се надяваме да бъде изпълнен в най-кратки срокове.
  • Енергийно обновяване на спортните зали. Избран е изпълнител и реализацията на проекта е планирана за тази година.
  • Енергийно обновяване на административната сграда на общината. Проектът ще допринесе за подобряване на градската среда. Изпълнителят за инженеринг вече е избран, като първо ще се извърши проектиране, след което ще стартират строителните дейности.
  • Саниране на многофамилна жилищна сграда на бул. „Руски“ №100. Предстои избор на изпълнител, като очакваме дейностите да започнат още тази година.
  • Основни ремонти на общински улици. Изпълнителят вече е избран и ремонтите ще стартират в следващите седмици. Реновация ще бъде извършена на следните улици:
    • ул. „Софроний“, ул. „Елаците“, ул. „Хаджийца“, ул. „Калина Вескова“, ул. „Сашка“, ул. „Христо Ботев“, ул. „Марко Марков“, ул. „Георги Бакалов“, ул. „Пролетарска“, ул. „Никола Вапцаров“, ул. „Георги С. Раковски“, ул. „Батак“,
    • ул. „Мико Лаков“, ул.„Никола Михайлов“.
    • Освен това, ще бъде изградена нова пътна връзка по бул. „Малък Искър“ в горната част на града.
  • Изграждане на паметник на Васил Левски. Строителните дейности вече са започнали, като проектът трябва да бъде завършен до юли.
  • Изграждане на детски площадки в кв. 175 (Крушака). Започват строителни дейности, които ще създадат по-достъпна среда и ще подобрят инфраструктурата в квартала. Това е още едно обещание към жителите на района, което ще бъде изпълнено.
  • Ремонт на моста при „Поповица“. Финансовите средства вече са осигурени и се очаква строителството да започне в най-кратък срок, за да приключи преди зимата.

Община Етрополе работи последователно по изпълнението на тези проекти, като целта е да подобрим условията за живот на жителите и да създадем по-модерна и добре поддържана градска среда.

 – Важно нещо за жителите на Община Етрополе е водоснабдяването и ВиК мрежата. Какво се прави по този въпрос?

– Състоянието на водоснабдяването и ВиК мрежата е един от най-важните въпроси за жителите на Община Етрополе, тъй като качествената и надеждна водопреносна система е от ключово значение за ежедневието на хората.

Текущо състояние:

  • Голяма част от ВиК инфраструктурата е подменена, друга част предимно в селата е остаряла и амортизирана, което води до чести аварии, водозагуби и затруднения в нормалното водоснабдяване.
  • Част от водопроводната мрежа е с амортизирани тръби, които създават риск от аварии и замърсяване на водата.
  • Има населени места с необходимост от подмяна и модернизация на съоръженията, за да се гарантира по-добро водоснабдяване и намаляване на загубите на вода.

Поддръжка и отстраняване на аварии:

Важно е да се уточни, че поддръжката на ВиК мрежата, отстраняването на аварии и възстановяването на инфраструктурата след такива аварии са изцяло ангажимент на ВиК дружествата, включително ремонт на пътни настилки, тротоари и други засегнати обекти, това също е тяхно задължение. Те носят отговорност за поддържането на системата в изправност и за своевременната реакция при възникнали проблеми.  Общината няма пряко отношение към оперативната дейност на ВиК операторите, но поддържаме постоянен контакт с тях и настояваме за бързи и ефективни решения на проблемите.

Какво предприемаме?

  • Вече са направени проучвания и анализи, които показват критичните точки в мрежата.
  • Работим активно върху проекти за реконструкция и модернизация на ВиК мрежата в различни части на общината.
  • Търсим външно финансиране, включително по програми и фондове, за да можем поетапно да подменим най-проблемните участъци.
  • Поддържаме редовен диалог с ВиК дружествата, за да ускорим изпълнението на належащи ремонти и подобрения.

Нашата цел:

  • По-качествено водоснабдяване за жителите на общината.
  • Намаляване на водозагубите чрез модернизация на мрежата.
  • Осигуряване на устойчива и надеждна ВиК инфраструктура за дългосрочно ползване.

Знаем, че проблемите с водоснабдяването са важни за гражданите и затова сме напълно ангажирани с тяхното решаване по най-ефективния начин, като в същото време изискваме от ВиК дружествата да изпълняват своите задължения по поддръжката и бързото възстановяване на щетите след аварии.

  • Какъв е ефектът от създаването на двете общински предприятия „БКС“ и Общинско предприятие „Ученическо и обществено хранене-Етрополе?

– Това са две от ключовите предизборни обещания на г-н Александров, които успя да реализира още през първата година от управлението си. Ефектът от създаването на двете предприятия е осезаем както от финансова гледна точка, така и по отношение на подобрената организация на дейностите.

Общинско предприятие „Благоустрояване и комунално стопанство – Етрополе“ (БКС)

  • Създаването на предприятието намали значително разходите за дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване, като осигури по-голяма независимост на общината.
  • Предприятието пое поддръжката на уличното осветление, дейност, която преди това се възлагаше на външни фирми и носеше допълнителни разходи.
  • БКС извършва дейности по поддръжка на инфраструктурата и градската среда, което позволява бърза реакция при възникнали проблеми и по-добър контрол върху качеството на изпълнение.
  • Значително бяха увеличени активите на общината – закупен беше нов инвентар и специализирани машини, които се използват ежедневно. Това не само повишава ефективността на дейностите, но и спестява значителни средства, като намалява зависимостта от скъпи външни услуги. В предходните мандати именно тази практика – ползване на външни фирми – доведе до значителни разходи в тази сфера.

Общинско предприятие „Ученическо и обществено хранене – Етрополе“

  • Ефектът от създаването на предприятието е осезаем, особено по отношение на контрола върху качеството на храната, предлагана в училищата.
  • Общината вече има пряк ангажимент и контрол върху спазването на всички нормативни изисквания, като се гарантира високо санитарно-хигиенно ниво в кухнята.
  • Въведена е купонна система, съгласно Наредба 13, с такса от 2,00 лв. Основната ѝ цел е да ангажира родителите да записват децата си за хранене само когато наистина ще присъстват в стола. Ако храната беше напълно безплатна, това би довело до разхищение на храна и средства, като ежедневно биха се изхвърляли десетки порции. Със съществуващата система се постига по-ефективно управление на ресурсите, без да се компрометира достъпът на децата до качествена храна.

Създаването на тези две предприятия е пример за последователна политика в изпълнение на поетите ангажименти и води до по-добро управление на общинските ресурси и по-качествени услуги за жителите на Етрополе.

 – Как оценявате напредъка спрямо целите, които си поставихте в началото?

– Напредъкът спрямо целите, които си поставихме в началото, може да се оцени като значителен, но с ясното съзнание, че предстои още много работа. Категорично можем да заявим, че сме последователни в действията си и следваме предизборната си програма и предизборните си обещания. Работи се по почти всички проекти от предизборната програма, като за някои вече са предприети конкретни стъпки, а за други предстои реализация. Хората трябва да знаят, че реализацията на един проект е дълъг и сложен процес.

Преди да започне строителството, първо трябва да се разработи проект, след което той трябва да бъде съгласуван с множество държавни институции и да се издаде разрешително за строеж. Ако не се използват собствени средства – трябва да се кандидатства за финансиране, след това се провежда обществена поръчка за избор на изпълнител и чак тогава започва реалната реализация на проекта.

Продължаваме работата по привличане на външно финансиране, за да можем да реализираме по-мащабни проекти. Напредъкът е осезаем, но сме наясно, че пътят към дългосрочна стабилност и модернизация изисква последователност, стратегическо планиране и активна работа. Поставените цели са в процес на изпълнение и продължаваме с решителност напред!

– Какви политики и проекти планирате да реализирате до края на мандата?

– Община Етрополе ще продължава да работи усилено за финансирането и реализацията на редица важни проекти, които ще допринесат за подобряване на инфраструктурата на общината.

  • Нова пречиствателна станция. Това е най-значимият проект за общината. Планирано е да започнем проектирането му още тази година, а строителните дейности да стартират в края на годината или най-късно през следващата.
  • Газификация на ОУ „Христо Ботев“ – проект, който ще започнем още тази година. С изграждането на газова инсталация правим важна стъпка в модернизацията на училището и подобряване на условията за учениците и персонала.
  • Изграждане на спортна площадка в ОУ „Христо Ботев“. Благодарение на усилията на кмета г-н Александров, в последния момент беше осигурено финансиране за този проект, който ще допринесе за по-добра спортна база за учениците.
  • Изграждане на велоалея от Етрополе до с. Рибарица. Вече е изготвен проект, който беше обсъден на технически съвет в Община Етрополе. Наложиха се корекции по проекта, но въпреки предизвикателствата, свързани с факта, че трасето преминава по републикански път, ще продължим да работим активно за неговата реализация.
  • Основен ремонт на общински улици. Общината ще кандидатства за финансиране към ДФ „Земеделие“ за ремонт на следните улици: ул. „Недялко Йосифов“, ул. „3-ти март“, ул. „Стефан Червеняков“, ул. „Александър Михайлов“. Финансирането по тази програма е гарантирано и ремонтите ще бъдат изпълнени в близко бъдеще.
  • Изграждане на физкултурен салон в ПГ „Тодор Пеев“. Проектът вече е изготвен, а в момента търсим финансиране за неговата реализация.
  • Реконструкция на водопроводните клонове в населените места – един от най-значимите проекти за подобряване на ВиК инфраструктурата. Планирани са реконструкции на водопроводни клонове в с. Лъга, с. Малки Искър, с. Ямна, както и по бул. „Партизански“ от „Табашки мост“ до кв. „Вранащица“), от „Георги Димитров“ до бул. „Стамболийски“, от бул. „Георги Антонов“ до кв. 128.
  • Реконструкция на междублоковите пространства. Ще се стремим да бъде осигурено финансиране за обновяване и модернизиране на междублоковите пространства в кв. 85, кв. 125, кв. 128 и кв. 132, с което ще се подобри градската среда.
  • Изграждане на въздушен кабел и разполагане на стълбове. Този проект ще допринесе за захранването на архитектурно-конструктивната част до табелата на град Етрополе и разширение на уличното осветление по това трасе.
  • Изграждане на спортна площадка в с. Лопян. Ще бъде изградена модерна спортна площадка за футбол на малки вратички в училището в с. Лопян.
  • Голям и значим проект, който предстои, е реконструкцията на тротоарната мрежа от входа до изхода на град Етрополе. Този проект ще подобри пешеходната инфраструктура, ще осигури по-голяма безопасност за жителите и ще допринесе за по-приветливия облик на града. Общината ще кандидатства за финансиране по програми на Държавен фонд „Земеделие“, като очакванията са необходимите средства да бъдат осигурени в най-кратък срок.

Ние ще продължаваме да работим активно по изпълнението на предизборните си ангажименти и реализирането на значими инфраструктурни проекти. Реализацията на проектите е сложен и продължителен процес, но ние сме последователни в действията си и работим усърдно, за да изпълним поетите ангажименти.

Текст : СИБИЛА КУСЕВА

Подобни статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button